Quoted from rvdv:Mag je goederen van je klant achterhouden totdat hij betaalt?
29 september 2015
Elke ondernemer heeft wel eens te maken met wanbetaling. Dat is frustrerend: jij hebt je diensten geleverd of reeds werk verzet, de klant betaalt uiteindelijk niet. Soms heb je echter nog eigendommen van de klant in je bezit, om welke reden dan ook. Logischerwijs denk je dan direct: ‘Hij krijgt niets terug, totdat hij betaald heeft.’
De vraag in dit artikel is dan ook: mag je als ondernemer de goederen van je klant achterhouden totdat de klant betaald heeft? Kan de klant zich op het standpunt stellen dat hij een eigendomsrecht heeft en dat hij op basis daarvan zijn spullen terug moet krijgen?
Opschorting
Dit artikel is vooral van belang voor ondernemers die goederen van hun klant ‘onder zich’ hebben. Denk aan de fietsenmaker die de fiets van een klant in zijn werkplaats heeft staan. Denk aan de stomerij die nog kleren van een klant heeft liggen. Het betreft dus geen goederen die nog aan de klant moeten worden geleverd, al gaat dit gedeelte over opschorting daar ook voor op.
Zodra er sprake is van het niet nakomen van verplichtingen door de klant, kun je als ondernemer ervoor kiezen om je verplichtingen op te schorten. Je komt dan pas je verplichtingen na zodra de klant het ook heeft gedaan. Dat kan ook indien je goede reden hebt om aan te nemen dat de klant zijn verplichtingen niet zal nakomen (maar er dus nog geen sprake is van een tekortkoming).
Het is van belang om je als ondernemer te realiseren dat er enkele uitzonderingen op deze mogelijkheid van opschorting bestaan. Twijfel je aan de toepasselijkheid van deze regels, dan is het verstandig om een jurist te raadplegen.
Retentierecht
Hoe zit het dan met de klant die niet betaalt, maar zich beroept op zijn eigendomsrecht? Hij wil zijn fiets of zijn versgestoomde broek terug. Kan hij zich beroepen op het eigendomsrecht?
Het antwoord is (uiteraard) ontkennend. Met een beroep op het zogenaamde retentierecht, kun je als ondernemer ook een beroep op het eigendomsrecht laten afketsen. Kortom: eerst betalen, daarna pas afgifte van de zaak die je nog moet teruggeven.
Mocht je kosten hebben moeten maken om de zaak te behouden (je hebt bijvoorbeeld een garagebox moeten huren of je hebt onderhoudswerkzaamheden moeten doen om de zaak in goede staat te houden), dan kun je verwachten dat die kosten óók eerst betaald worden voordat je tot teruggave overgaat.
Daarnaast moet je opletten dat je het retentierecht op tijd inroept: geef je de goederen alvast terug en beroep je je dan nog op je rententierecht, dan ben je te laat. Het recht is namelijk geëindigd op het moment van teruggave, zelfs als de klant nog niet heeft betaald.
Mag je de goederen houden als de klant blijft weigeren te betalen?
Wanneer de klant zelfs na een aantal aanmaningen niet bereid blijkt om de rekening te betalen, kun je niet zomaar besluiten om de goederen te houden of te verkopen. Je zult dan de juridisch juiste weg moeten bewandelen.
Als er totaal niet wordt meegewerkt, zal dat een gang naar de rechter betekenen. Daar zal waarschijnlijk je beste keuze het vorderen van nakoming van de overeenkomst zijn (dus betaling van de overeengekomen prijs). Pas daarna kan het tot een verkoop van de achtergehouden goederen komen.
Kortom
Betaalt je klant niet? Houd dan de zaken die je nog van hem hebt achter totdat hij wel heeft betaald. Betaalt hij nog steeds niet? Dan moet je naar de rechter.
Zit je met een probleem waar je zelf niet uitkomt? Laat het ons weten, dan bekijken wij wat we voor je kunnen doen.
Vermoeden dat klant niet zal betalen, wat nu?
Vermoeden dat klant niet zal betalen, wat nu?
27 december 2016
In "Ondernemingsrecht"
Klant betaalt niet: hoe zit het met incassokosten?
Klant betaalt niet: hoe zit het met incassokosten?
5 april 2016
In "Ondernemingsrecht"
Faillissement van klant aanvragen om factuur te incasseren?
Faillissement van klant aanvragen om factuur te incasseren?
11 april 2017
In "Beslag"
Juridische hulp nodig?
NEEM CONTACT OP
Auteur
mr. B.G.N. (Bart) Gubbels - Advocaat
ondernemingsrecht, arbeidsrecht, contractenrecht
b.g.n.gubbels@
Time to contact the lawyers !!
( google translate the main text)
**Not my words but translated for everyone via Google and re-posted. I haven't read it yet.
""Can you keep your customer's goods until he pays?
September 29, 2015
Every entrepreneur has to deal with default. That's frustrating: you've delivered your services or have already done work, the customer does not pay at all. Sometimes, however, you still own property of the customer for any reason. Logically, you immediately think, "He will not get back until he has paid."
The question in this article is therefore: Can you keep your customer's goods until the customer has paid? Can the customer take the view that he has a right of ownership and that, on the basis of that, he has to get back his goods?
Suspension
This article is especially important for entrepreneurs who have 'goods' from their customers. Think of the bicycle maker who has a customer's bike in his workplace. Think of the dry cleaner that still has clothes from a customer. Therefore, it does not include goods that have to be delivered to the customer, even though this section is subject to suspension.
Once there is a breach of obligations by the customer, you can choose as an entrepreneur to suspend your obligations. You will only get your obligations as soon as the customer has done so. This may also be if you have good reason to believe that the customer will not fulfill his obligations (but there is no shortcoming yet).
It is important that you as an entrepreneur realize that there are some exceptions to this possibility of suspension. If you doubt the applicability of these rules, it is advisable to consult a lawyer.
Retention
What about the customer who does not pay, but relying on his ownership? He wants to get his bike or his pants back. Can he rely on property rights?
The answer is (of course) negligent. With the application of the so-called retention right, you can also make an appeal to property rights as an entrepreneur. In short: first pay, then only issue of the case you have to return.
If you have to make costs to keep the case (for example, you have to rent a garage box or you have to do maintenance work to keep the case in good condition) then you can expect that these costs will be paid before you get back Passes.
In addition, you must pay attention to the retention right on time: If you return the goods, then you will still be entitled to your interest rate right then you will be late. The right has been terminated at the time of refund, even if the customer has not yet paid.
Can you keep the goods if the customer refuses to pay?
If the customer does not seem willing to pay the bill even after a few orders, you can not decide to keep or sell the goods. You will have to walk the legally correct road.
If no action is taken, this will mean a corridor to court. There will probably be your best choice to claim compliance with the agreement (ie payment of the agreed price). Only after that can it be a sale of the retarded goods.
In short
Does your customer not pay? Then keep the things you have left of him until he has paid. Is not he still paying? Then you have to go to court.
Do you have a problem that you do not get? Let us know then we will see what we can do for you.
Suppose that customer will not pay what now?
Suppose that customer will not pay what now?
December 27, 2016
In "Company Law"
Customer does not pay: what about collection fees?
Customer does not pay: what about collection fees?
April 5, 2016
In "Company Law"
Request bankruptcy to collect invoice?
Request bankruptcy to collect invoice?
April 11, 2017
In "Beslag"
Need legal assistance?
CONTACT
Author
Mr. B.G.N. (Bart) Gubbels - Lawyer
Business law, labor law, contract law
B.g.n.gubbels @
Time to contact the lawyers !!
(Google translate the main text)
Google Translate for Business:Translator ToolkitWebsite Translator